Metod

Studien som jag genomfört bygger på en kvantitativ undersökning i form av enkät som riktas till gymnasieelever på en gymnasieskola. Jag har skickat en enkät ut till eleverna digitalt. 

Enkätundersökningar kan vara enkla, på det sätt att de smidigt ger information om människor utan att undersökningen behöver ta lång tid. Det är ett smidigt sätt att få ut en enkät till människor då man inte behöver gå runt och fråga alla om hur de tänker, istället skickar man ut en enkät via mailen till alla som kan tänka sig svara på den. Jag skickade ut min enkät till fyra stycken klasser på den utvalda skolan och jag fick in trettio svar. Alltså svarade trettio elever av totalt 120 stycken ungefär på min enkät.

Det finns också en del risker man får ta in i beräkning vid genomförande av enkätundersökningar då jag som ägare av undersökningen inte vet hur ärligt eleverna svarat eller om de kanske påverkats av andra när de svarat. Det kan vara så att eleverna satt tillsammans och svarade på enkäten och då finns det en risk att de inte helt svarat utifrån sina egna åsikter. Jag kan också se en problematik i att jag inte kan formulera om frågan om det är någon som inte förstår. Det kan i sin tur leda till att någon missförstår frågan och skulle egentligen svarat annorlunda om det var så att de begrep frågan på det sättet min tanke var att den skulle förstås. Dessutom är enkätfrågor sällan särskilt nyanserade. De ska fånga generella frågor om ganska allmänna förhållanden. 

Nu i efterhand skulle jag vilja formulera om min första fråga. Jag frågar hur ofta de under en dag äter en tillagad måltid. Det är en osäker fråga då den kan tolkas på olika sätt. Eleverna kanske inte vet vad en tillagad måltid är vilket också kan bli lite missvisande. Utifrån mina frågeställningar har jag fått reda på en del genom min enkätundersökning. Exempelvis vet jag mer om  hur ungdomars matvanor generellt ser ut idag. Jag fick reda på det genom att jag frågade hur många måltider de äter under en dag. Det saknas däremot en fråga som jag nu i efterhand skulle vilja haft med. Jag skulle vilja fråga vad de viktigaste för dem är att ha på tallriken. Kanske är det frukt och grönt eller protein. Det är något jag inte vet och gärna skulle vilja ta reda på. Jag kan också dra en del slutsatser angående hur ungdomar mår beroende på hur deras matvanor ser ut då jag har en fråga angående om de upplever vissa hälsoproblem  under en skoldag. Sen är det klart att stress och sömn också kan påverka ens mående mycket men vad man äter och vad man har för matvanor påverkar också ens mående väldigt mycket. Om en elev på skolan under en skoldag kan känna huvudvärk och magont så kan det vara att man ätit dåligt eller inte alls.